Bremse på rulleski - Ploging

Det er tre punkter du skal huske på når du bremser på rulleski. Punkt en står for 80 prosent av bremsekraften. Fokuser mest på den. Det er ingen vits i å gå til neste punkt om du ikke har fått til første punkt. For første punkt er det aller, aller viktigste! Punkt to er det nest viktigste og punkt tre det tredje viktigste.

1. Bredde

Se på det øverste bildet og det nederste så skjønner du hva jeg mener når jeg sier bredde. Du kjenner deg muligens litt igjen i det øverste bilde også. Det skal strekke godt i musklene på innsiden av lårene. Overdriv. Så og si ingen klarer å holde beina brede nok når de bremser slik for første gang. Og siden jeg ikke kan være der når du prøver dette ut, så har du ikke meg der til å rope "bredere, bredere, bredere!", som jeg alltid gjør når jeg har rulleskikurs. Overdriv.

NB: Ikke prøv å vinkle skiene innover på klassiskrulleski. Bakhjulet vil skli ut av seg selv. Når du bremser på skøyterulleski kan du vinkle rulleskiene noe innover.

IMG_0210 (2)-min.JPG

Feil

IMG_0205 (2)-min.JPG

Riktig

2. Stive ankler

For guds skyld. Det er dessverre mange der ute som lærer bort at du skal ha bøyde ankler og flat ski. Det er nesten kriminelt. Bildet av Therese under er et eksempel. Bildet av Håvard er et skrekkeksempel. Det er verdens beste måte å legge til rette for å vri foten ut av bindingen, sko får kontakt med asfalten og du stuper framover. Ikke bra i det hele tatt. Ikke bremser det like godt som om du har stive ankler heller.

1380277749sz64c29d-min.jpg

Uffda, Therese...

dsc_5356-min.jpg

Nei, nei, nei, Håvard!

3. Bøy knærne

Dette er mest for sikkerhet, som forrige punkt, men vil også øke bremsekreften din yttligere. Stive bein er livsfarlig om du kjører over en stein eller hull i asfalten. Du kan bli slått rett ut av balansen. Se for deg en bil uten støtdempere. Hvert eneste hull eller stein i asfalten vil føles 10 ganger kraftigere.


I denne videoen vises punkt nr 2 og 3 godt, men bredden, som er 80 % av bremsekraften, er ikke bra nok. Her hadde jeg ropt "bredere, bredere, bredere!". 


Bremse på rulleski - Kjøre ut i grøfta

Å bremse på rulleski ved ploging er arbeidshesten. Det er den vi bruker oftest. Når du ikke rekker å ploge må du kjøre ut i grøfta.

Bremsing På Rulleski - Trikset Som Vil Redde Deg Når Veien Plutselig Er Blokkert

Du er ute på en deilig rulleskitur. Ned bakken du har kjørt mange ganger før kommer en av mange svinger du også har kjørt mange ganger før. Du tar svingen med letthet, slik som du har gjort 100 ganger før. Plutselig er det veiarbeid midt i veien og du oppdager med gru at du ikke vil rekke å bremse! Hva gjør du?!

Posted by Rulleskikurs.no og Skikursoslo.no on Tuesday, August 28, 2018